torsdag 17. juli 2008

Om navnet Aurora



Før mamma og pappa visste om det skulle bli en gutt eller jente, kalte de meg for "lille Moses". Det gjorde de fordi pappa har brukt navnet "Moses Kristofer" om forskjellige ting hjemme hos farmor og farfar. Da vi var på ultralyden, skjønte mamma og pappa at de hadde tatt gull og skulle få en jente. Dermed kunne ikke jeg hete "lille Moses" mer.


Mamma var bestemt på at jeg ikke skulle bli kalt noe som ble så vanedannende at det bare måtte bli det navnet jeg skulle få. Siden tante Tone og onkel Peter giftet seg i Toscana og mamma og pappa var der, så ble Moses raskt til Mozarella. Dermed ble jeg kalt "Lille Mozarella" frem til jeg ble født. Jeg tror faktisk at familien har litt problemer med å avvenne seg med å bruke det navnet om meg men...


Her er betydningen bak navnet mitt:


Aurora er det latinske navnet for soloppgangen.


I følge romersk mytologi var Aurora gudinne for soloppgangen, som fornyet seg selv hver morgen og fløy over himmelhvelvingen og annonserte solens komme. Hun var søster til broren Sol og søsteren Måne (Luna)


Fire av sønnene hennes var de fire vindene, Aquilos (Nordavinden), Favonius (Vestavinden), Auster (Sønnavinden) og Eurus (Austavinden).


Morgendugg er Auroras tårer'

Det første bildet er laget av Guercino (1621-23) og viser Aurora i sin ferd over himmelhvelvingen.


Det andre bildet er laget av Francesco de Mura og heter Aurora e Titone.





Ingen kommentarer: